Hoe reizen F1 teams tussen de races

Het seizoen 2022 zal voor de logistieke afdelingen van de Formule 1-teams een ongekende uitdaging vormen, met acht races op zes circuits in tien weken tijd.

In 2021 werd tussen alle teams en de F1 meer dan 1000 ton materiaal vervoerd naar elke race. Onder alle omstandigheden is het verplaatsen van zoveel vracht over de hele wereld een moeilijke taak, maar een verkorte kalender en beperkingen die door het coronavirus worden veroorzaakt, maken het allemaal nog veel moeilijker.

De grotere teams nemen meestal zo'n 100 personeelsleden en 50 ton vracht mee naar elke race, wat een ongelooflijk gedetailleerde planning en inspanningen vergt om de overgang van de ene naar de andere raceplaats naadloos te laten verlopen.

Hoe krijgen Formule 1-teams hun materiaal naar de races?

Voor de Europese races wordt alles meestal over de weg vervoerd, maar voor flyaway races ligt dat veel gecompliceerder. Niet-autogerelateerd materiaal, vooral goedkoop en omvangrijk materiaal zoals kantoormeubilair, wordt over zee vervoerd om de kosten te drukken en het materiaal op een duurzamere manier te vervoeren met minder koolstofuitstoot. Deze vracht moet ruim van tevoren worden verscheept. In januari wordt het materiaal dat over zee gaat, naar de eerste races van het seizoen gestuurd om ervoor te zorgen dat alles op tijd aankomt.

Elk team heeft ongeveer vijf sets van deze zeevracht die elk dezelfde uitrusting bevatten die het jaar op containerschepen doorbrengt. De uitrusting die bijvoorbeeld voor de Grand Prix van Australië werd gebruikt, werd in 2019 doorgestuurd naar Canada, alvorens naar Singapore te gaan. Het is voor teams gemakkelijker om overal ter wereld duplicaten van deze spullen te hebben dan om ze per vliegtuig naar elke afzonderlijke race te sturen en zo kan de vracht ruim op tijd aankomen, zelfs als de teams en de rest van het materiaal rechtstreeks van een andere race komen aangesneld.

Het belangrijkste materiaal, en vooral alles wat met auto's te maken heeft, wordt van race naar race gevlogen. Nieuwe onderdelen kunnen zelfs tijdens het raceweekend zelf worden ingevlogen, want het is niet ongebruikelijk dat een teamlid uit de fabriek wordt ingevlogen met een essentieel onderdeel in zijn handbagage, zelfs op de zaterdag zelf.

Voor elke race worden pallets volgeladen met de benodigdheden voor de garage die als eerste op het circuit aankomen, zodat het set-up team kan beginnen met de aanleg van de F1 paddock, klaar voor de aankomst van de rest van het personeel en de uitrusting. Om eerlijkheid te garanderen kunnen de teams bij flyaway races pas beginnen met opbouwen als alle vracht is gearriveerd, zodat iedereen evenveel tijd heeft om zich voor te bereiden, eerst met ieders prioritaire pallets en later met de rest van het materiaal.

Naast de grote hoeveelheid vracht van de teams is er al het andere materiaal dat nodig is om het evenement te laten doorgaan, zoals alles wat nodig is om het omroepcentrum te bouwen en uit te rusten. Er is meer dan 60 kilometer kabel nodig om de beelden van 126 camera's over te brengen, zodat kijkers van over de hele wereld alle actie op het circuit kunnen volgen. In de hele F1 is er een enorme hoeveelheid planning en organisatie bij betrokken om ervoor te zorgen dat alles op precies de juiste plaats en op precies het juiste moment is, zodat elk raceweekend op rolletjes loopt.

Wat doen Formule 1-teams met materiaal na een race?

Snel inpakken is essentieel, vooral tijdens back-to-back raceweekends. Materiaal dat niet meer nodig is, wordt meestal gaandeweg ingepakt en binnen de acht uur na de race is alles normaal gezien van het circuit verdwenen. De auto wordt volledig gestript en elk onderdeel wordt in zijn eigen schuimsleuf gelegd, soms nadat het als extra voorzorgsmaatregel met noppenfolie is ingepakt. Als het geen back-to-back race is, worden de auto's terug naar de fabriek gevlogen om te worden nagekeken en opnieuw te worden gespoten.

De wegen van en naar de luchthavens moeten worden gecontroleerd om er zeker van te zijn dat er geen hindernissen zijn voor een vlotte reis, naast eventuele plaatselijke douane-kwesties of andere problemen die moeten worden opgelost. Tijdens het intense Europese back-to-back seizoen zullen de vrachtwagens die de belangrijkste voorraden vervoeren dubbel of zelfs driedubbel bemand zijn zodat zij kunnen rijden zonder te moeten stoppen voor rustpauzes en vitale tijd te verliezen. Elke seconde is van cruciaal belang en te veel tijd verliezen kan even desastreuze gevolgen hebben als tijd verliezen tijdens de race zelf.

Wanneer er slechts drie dagen liggen tussen het einde van de race op zondag en de start van het hele circus op donderdag, vergt het een nauwgezette planning en organisatie van alle betrokkenen om ervoor te zorgen dat alles op het juiste moment op de juiste plaats aankomt en in de juiste volgorde toegankelijk is, zodat de hele paddock klaar is voor het volgende evenement.

Elk weekend een honderdtal mensen en 50 ton vracht over de hele wereld vervoeren is geen sinecure en, hoewel het vaak over het hoofd wordt gezien, is het misschien wel een even grote prestatie als wat er op het circuit gebeurt.